Őrülten, egyedül
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...Fotók: Csedő Attila / archív
ÍRTA: KATONA ZOLTÁN
Átlag kétévente láthatunk monodrámát a színházban, s előfordul, hogy a bemutatás után még egy-két évvel is műsorra tűzik őket.
Benedek Botond Álmatlan hánykolódása 2008-ban mindössze egy előadást ért meg. Szabó Jenő 2004-ben Az idő alkalmatos volta, Varga Márta 2007-ben Patty Dyphusa, Mezei Gabriella 2008-ban Az ötödik Sally, Kulcsár-Székely Attila 2009-ben a Virágot Algernonnak című előadással lépett a közönség elé.
Barabás Árpád 2012 tavaszán mutatta be Az őrült naplója című Gogol-adaptációt, akkor többször is játszotta, és két évvel később, ezen a héten is kétszer láthatta a közönség.
Az orosz szív
A Porogi Dorka által rendezett előadás kapcsán Barabás még a bemutató előtt közölte, hogy „mindent szeret, ami orosz", a népet, a kultúrát, az irodalmat.
"Közel állnak hozzám, mert az oroszok mellkasának háromnegyedét a nagy szívük foglalja el. Gogolt az abszurd dráma előfutárának tartom, aki szépen lebegteti a realitást és a fikciót" – fűzte hozzá.
Nyikolaj Vasziljevics Gogol, ukrán származású orosz író a 19. század első felében élt és alkotott. Habár Az őrült naplója nem a legismertebb műve, azért rengetegen játszották ezt is a színháztörténelem folyamán. A legklasszikusabb magyar példa Darvas Iván előadása, ami televíziós felvételen és hanglemezen is megjelent.
A hivatalnok elhívatása
A Barabás Árpád által megformált Popriscsin tragédiája ugyancsak nagyot tud ütni, még többszöri megnézés után is. A frusztrált, ideges, fokozatosan megőrülő hivatalnokember drámája egy pillanatig sem unalmas, végig rajta tartod a szemedet, figyeled minden mondatát, minden dühkitörését.
Egyszerű, iratokkal, könyvekkel és szemüvegekkel tele hivatalnokasztal mellől panaszkodik a környezetére, a főnökére, a körülményekre – elvileg bármelyikünk lehetne a helyén, hiszen mindannyiunkra vonatkozhat ez az élethelyzet. Telnek a napok egymás után, csak a történések jelzik egy idő után, hogy szegény Popriscsin már nem ezen a világon van.
Addig mondogatja, ő nemesember, hogy egyszer csak Spanyolország királyaként ülteti trónra magát, a VIII. Ferdinándból pedig már nincs visszaút.
Nincs, még ma sincs visszaút a megtébolyult lélek számára – a beteg, önkínzó, ugyanakkor mások által elmegyógyintézetben is kínzott ember most is azt gondolja, hogy az alattvalói nem értik. Miközben a kívülálló számára egyre szánalmasabb és siralmasabb lesz a látványa és a viselkedése, valódi segítség nem érkezik. Az őrült élete továbbra is monodráma.
A kérdés pedig még mindig érvényes: tulajdonképpen kinek van igaza, ki a hülye, ő vagy a világ.
Hozzászólások | Szabályzat |
|