A színház ünnepe hét napban
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...Az ördög próbája volt a záróelőadás. Fotók: Tomcsa Sándor Színház
ÍRTA: KATONA ZOLTÁN
Egyre markánsabban jelen lesz a Tomcsa Sándor Színház az erdélyi magyar színház- és fesztiváltérképen – legalábbis erre utal az idei dráMA sikere, hiszen gyakorlatilag minden előadás telt ház előtt zajlott. Még a pénteken éjféltől játszott MaRó című előadás iránt is óriási volt az érdeklődés, holott enyhén szólva sem egy megszokott időpontban mutatták be.
A színház éjszakája azonban nemcsak erről maradt emlékezetes – az egyik legérdekesebb és legkülönlegesebb „móka" az Egy pillanat színház volt. Az érdeklődő az egyik emeleti terembe belépve négy helyi színész (P. Fincziski Andrea, Mezei Gabriella, Márton Réka és Szűcs-Olcsváry Gellért) közé került, egy rögtönzött kis darabba, illetve előadásba – többen maradandó élménnyel, hahotázva távoztak a kis teremből.
Volt egy érdekes vetélkedő is, öt háromtagú csapat versenyzett pénteken éjfél előtt a színház történetéből, de olyan feladványokat is kaptak, mint a plakátok vagy a színészek hangjának felismerése. A versenyt az Amatőrök csapata nyerte – a győztes trióban portálunk két munkatársa is benne volt.
Az Actors' Dzsem Session volt az éjszaka másik meglepetése, ugyanis kiderült, hogy színészeink nemcsak játszani és énekelni, de zenélni is tudnak – Pál Attila basszusgitáron és hegedűn, Dunkler Róbert billentyűkön, Antal Csaba ukulelén és gitáron, Tóth Árpád dobon, Szűcs-Olcsváry Gellért ütőhangszereken játszott, a zenekar agyának azonban Zakariás Zalán rendező bizonyult, nemcsak gitáron.
Ha már szó esett Zalánról: a tavalyi évad végén általa rendezett és akkor bemutatott Roberto Zucco előadást péntek este a dráMÁn is előadta a társulat, és tényleg nagy sikert aratott vele nemcsak a közönség, hanem a jelenlevő dramaturgok, színikritikusok és más színházi szakemberek körében is – legalábbis ez derült ki az előadást követő beszélgetésen. Az igaz történeten alapuló tragédiát többször is fogja játszani idén ősszel a társulat, ne habozzunk megnézni akár többször is.
Szombaton az egyik legnevesebb kortárs romániai rendező, Radu Afrim is megtisztelte jelenlétével a fesztivált – azelőtt egy nappal A nyugalom című előadása egy igen jelentős szakmai díjat nyert. A dráMA záróelőadása az általa rendezett Az ördög próbája című darab volt, amelyet a vásárhelyi színház színészeivel együtt alkotott meg, nem szokványos megoldásokkal és színpadi képekkel.
Vicces, abszurd, játék korunk visszásságairól – a kiindulópont egy vidéki újgazdag bánata és keserűsége (nem tudja megnevettetni a fiát), amit népmesékbe illő jelenetekkel, egy falusi tehetségkutatóval akar megoldani. Feszes, erős, szórakoztató előadás volt – de sajnos az utolsó a sorban, hiszen szombat este véget ért a hatnapos dráMA.
Volt több vicces jelenete is a hat napnak, például több előadás vagy közönségtalálkozó nem volt mentes a beszűrődő hangoktól. Az És a csellóval mi legyen? előadásba a kóruspróba hallatszott be, a Bányavirágba a gyümölcsfesztiválról „szivárgott be" a zene, a Székely Csabával való közönségtalálkozó alatt pedig a Roberto Zucco próbájának hangja némi riadalmat is okozott, hiszen többször is eldördül (vaktölténnyel) benne egy valódi fegyver...