DráMA8: Amikor az istenek is unják a halhatatlanságot
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...Fotók: Tomcsa Sándor Színház
ÍRTA: KATONA ZOLTÁN
Szakmai beszélgetést tartottak csütörtökön délelőtt a színház előterében, ezen a meghívott dramaturgok, rendezők, drámaírók beszélgettek többek között arról, hogy kortárs színházművészetben is érezhető
a „kevesebb művészet, több lényeg".
A mintegy egyórás beszélgetésen arról is szó volt, hogy miért írnak újra és át klasszikusokat, egyáltalán miért vonzódnak még mindig a nézők a klasszikus darabokhoz, holott nagyon sok új, kortárs dráma íródik. Többek között a jelenlevő Székely Csaba drámaíró is hangsúlyozta, hogy manapság már nem feltétlenül sokan kíváncsiak a grandiózus, nagy díszlettel bemutatott előadásokra.
„Túl sok pénz, de nem szól semmiről" – mondta Székely, hozzátéve, hogy ezért jönnek fel az olyan színházak, amelyekben a látvány kevésbé jelentős már, de a tartalom nagyon fontos. A geopolitikai helyzet is olyan, hogy nagyon sok kérdésre választ akarnak kapni az emberek, így a színháztól is többek között azt várják.
Balázs Attila, a temesvári színház magyar tagozatának igazgatója azt is kihangsúlyozta, hogy nagyon fontos az is, hogy a színházak ne blöfföljenek és vegyék komolyan a nézőt – ha úgy vesszük, a színházjegy egyfajta szerződés is a néző és a színház között.
Odüsszeusz focizott a színpadon
Este héttől a temesvári magyar társulat a Márai Sándor regényéből adaptált Béke Ithakában című előadást játszotta.
Márai egyszer átírta, tovább gondolta a görög hagyományt regényében (ez már az emigrációban jelent meg), az előadás pedig még pördített ezen egyet – nem hagyományos értelemben. A görög mitológia történéseinek, szereplőinek sorsának tovább képzelése egyfajta sci-fi, ha úgy vesszük.
A mű és az előadás) háromrészes, egy-egy mesélővel: Pénelopé, az otthonmaradt feleség, Télemakhosz, a fia, illetve Télegonosz, Ulyssesnek (Odüsszeusz) Kirké istennőtől való fia meséli a történetet. Maga a szöveg több helyen nagyon szórakoztató, mint kiderül, az istenek is néha unják a halhatatlanságot és az emberek társaságát keresik, Ulyssesbe például két istennő is beleszeretett.
A szerb Boris Lijesevic nagyon modern és helyenként vicces előadást hozott ki a Márai-történetből, a díszlet szintén nagyon különleges, ez az udvarhelyi Albert Alpár munkája.
De mint Balázs Attila, a temesvári színház magyar társulatának székeyudvarhelyi származású igazgatója a délelőtti beszélgetésen elmondta, egy ilyen előadás Temesváron már megszokott – tíz évvel ezelőtt ott sem volt az, de ma már nem kelt megdöbbenést. A színpadon Ulysses focizik a fiával, Pállász Athéné robogón közlekedik, Kirké gyümölcscentrifugával készíti a narancslevet, a ruhák legújabb trend szerintiek – minderre azonban fogékony volt az udvarhelyi közönség is, erre a hosszas tapsból, illetve abból is rájöhettünk, hogy a dráMA első nagytermi előadása teltházas volt.
Mi lesz még a hét végén?
Ma 13 órakor Az én mesém címmel a Háromszék Táncegyüttes mutat be egy gyerekeknek szóló táncjátékot. A nagyváradi színház 17 órától Székely Csaba művét, a Bányavirágot adja elő, 19 órától a Tomcs Sándor Színházé a színpad, az évad végén már bemutatott, de többször nem játszott Roberto Zucco lesz műsoron. Ma van a színház éjszakája is, ebben fellép a helyi színészekből verbuválódott zenekar, de még egy Székely Csaba-mű, a Maró is műsoron van, pontban éjfélkor játssza a vásárhelyi Yorick Stúdió.
Szombaton zárul az idei dráMA, 19 ótrától Az ördög próbája című darabot játssza a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós társulata.