Az elboldogtalankodott előadás
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...fotó: Balázs Attila
ÍRTA: PÁL EDIT ÉVA
Egyre boldogtalanabb a Tomcsa Sándor Színház társulata: vélhetően több színész is távozik az évad végén, a régiek pedig még nem jönnek vissza. Ezért elmarad az évadzárónak tervezett S.Ö.R., azaz Shakespeare Összes Röviden, amelyet a hagyomány szerint a következő évadban játszott volna ki a társulat. A Nélkül című előadás lesz az idei évad hatodik bemutatója.
– Egy alig dolgozó színháztól az egy, kettő, három, négy, öt ... Kata, hányadiknál tartunk? Hat bemutató elég jó teljesítmény – jegyzi meg kissé cinikusan Csurulya Csongor az előadást megelőző sajtótájékoztatón. Utalva arra, hogy a fenntartó korábban elégedetlenségét fejezte ki az intézmény munkásságát illetően.
Aztán elmondja, a Nélkül kalandos úton lett Nélkül. A szövegkönyvet Füst Milán Boldogtalanok című drámája alapján Tóth Árpád, a társulat színésze írta, ám az író hagyatékát gondozó alapítvány nem hagyta jóvá, hogy az előadás az eredeti Boldogtalanok címen fusson.
Így lett majdnem cím nélküli a darab, és ennek örülhet is az udvarhelyi közönség, mert nem kell az eredeti felállás szerint 4 felvonásnyi időt, 5-6 órát a színházban zsibbadnia. Ami akkor is megterhelő, ha hihetetlenül lebilincselő előadást láthatunk.
A társulat művészeti vezetője, Tóth Árpád rendező és Puskás Gyopár díszlettervező azonban azt ígérik, kicsivel több mint másfél órában is le fogják bilincselni a nézőket.
Füst Milán, a kortárs
Ha tetszik, ha nem, a színháznak van egy olyan jellege, feladata, hogy a nagyon erősen a mát érintő problémákat dolgozza fel, van egy olyan üzenete, hogy fogjuk meg egymás kezét, figyeljünk jobban egymásra" – mondta Tóth. Ezt az aktualitást próbálta Puskás Gyopár a kortárs díszlettel hangsúlyozni, áthelyezte a 100 évvel ezelőtti, és ma is létező problémát egy mai környezetbe.
A szuggesztív látványhoz minden bizonnyal köze lesz még Györfi Csaba koreográfiájának, akivel a De mi lett a nővel? és a V-day kapcsán dolgozott még együtt a társulat, meg a Schmidt Krisztina és a Gergely Szilárd meghívott vendégművészek projekcióinak.
De mi lesz a vége, nem tudom
A szerelmi három- vagy sokszöget, az anya-fia és meny, sőt menyek viszonyt, az önmagunkkal és egymással szembenézni képtelenségeket, erkölcstelenségeket, félelmeket és hiányokat felvonultató egyfelvonásos darab inkább tragédia, mintsem vígjáték, de fekete humor lesz bőven benne. Ahogy expresszív, azaz nagy kifejezőerejű, a szuggesztió erejével ható stíluselemek is – sejteti Tóth Árpád, mit láthatunk, hallhatunk csütörtök este 7 órától a színpadon.
Bár a szerzői jogi hercehurca miatt kevesebb idejük lett a próbákra, az előadás résztvevőinek pozitív hozzáállása pótolta, hogy a szokásos öt hét helyett három alatt kellett elkészülniük. „Az idő hiánya elég rendesen rágta a seggünket" – fogalmazott meglehetősen expresszíven a rendező, aki saját teljesítményével mindig elégedett. Habár látszott már az elején, hogy „nagy fába csaptuk a fejszénket, és nehéz lesz elvágni", megérte azt a sok káromkodást, amivel az utolsó száz méterig eljutottak. Szép előadásra számíthatunk, ennyit tudunk meg, nem árul el semmi konkrétabbat róla. Még az is lehet, hogy megölik a főszereplőt a végén.
Azt mondja, nézzük meg.
Nézzük, nézzék meg. A bemutató csütörtökön 7 órától kezdődik, pénteken, majd jövő héten kedden és szerdán is megtekinthető lesz a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült Nélkül, amelyet kizárólag 14 éven felüli nézőknek ajánlanak.
Szereplők:
Jakab Orsolya, Hajdu Imelda e.h., P. Fincziski Andrea, Dunkler Róbert, Antal D. Csaba, Mezei Gabriella, Barabás Árpád, Joó Renáta m.v.
Koreográfus: Györfi Csaba m.v. Zene: Ila Gábor m.v. Díszlet, jelmez: Puskás Gyopár e.h. Projekciók: Schmidt Krisztina m.v., Gergely Szilárd m.v. A rendező munkatársa: Demeter Kata Rendező: Tóth Árpád