Morogtak egyesek, hogy a király meztelen
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...Fotók: Csedő Attila, Balázs Attila / archív
ÍRTA: KATONA ZOLTÁN
Habár a színpadi meztelenség tőlünk nyugatabbra teljesen megszokott dolog, nálunk még mindig egyrészt meghökkentő, megdöbbentő reakciót vált ki, másrészt pedig az a fajta sunyi öröm, amit egyeseknek a kukkolás okoz. Pedig, a színpadi meztelenségnek ugyanúgy funkciója, szerepe van az adott darabban, mint például a díszletnek vagy a jelmeznek.
A legelső felszisszenések
Legutóbb az Oidipusz című drámában Barabás Árpád színművészt láthatta a közönség többször is meztelenül – a klasszikus görög dráma modern változatában a címszereplőt játszó színművész többször is levetkőzött és (a közönségnek háttal) zuhanyozott, majd összekucorodva a földön is feküdt.
Fel-felszisszent az „úri publikum", habár nem először találkozott a Tomcsa Sándor Színház produkcióiban valamelyik színész meztelen testének látványával, korábban is voltak ilyenek. Felsoroljuk.
Az udvarhelyi színháznak megalakulása (1998) után egy évvel lett önálló, állandó társulata, az 1999/2000-es évad volt az első évad.
Mindjárt a másodikban, a 2000/2001-es évadban mutatták be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt. A Déry Tibor kisregénye alapján készült zenés darabot az udvarhelyi színpadon egy akkor még fiatal rendező-hallgató (később a színház művészeti vezetője lett), Szabó K. István vitte színre. Az előadás elején, az egyik tömegjelenetben Csíky Csengele színésznő derékig meztelenül jelent meg, ez volt az első színpadi „csóréskodás" a helyi színház történetében.
Nem a király, hanem a színésznő meztelen
Néhány évvel később, 2006 februárjában mutatták be az Anna Karenina Pályaudvart, amelynek egyik jelenetében Fincziski Andrea egy szőnyegen lépdelt végig anyaszült meztelenül.
A jelenet tulajdonképpen az egymásra találást, egy szeretkezést szimbolizálta a házasságtörő Anna és a katonatiszt Vronszkij (Posta Ervin alakította) között. Az előadást Szabó K. István rendezte.
2007 őszén vitték színre az egyik legemlékezetesebb darabot, az Elektrát. Ezt Sorin Militaru rendezte (akárcsak az idén az Oidipuszt, a 2003 évi Sirály után ez volt a második rendezése Udvarhelyen), a címszereplő az akkor frissen végzett Jakab Orsolya volt, akit ezért az alakításáért UNITER-díjra jelöltek.
Sajnos nem ő kapta abban az évben a debüt-díjat, hanem Cristina Casian az Amalia sóhajáért. Ha már itt tartunk, említsük meg, hogy a Tomcsa Sándor Színháznak eddig egyetlen UNITER-díjasa van, 2004-ben Szalma Hajnalkát díjazták szintén a pályakezdő-kategóriában, Nyinát alakította a Sirályban.
Visszatérve a meztelenkedésre, az Elektra elején Jakab Orsolya egy fürdőkádban teljesen pucéran állt néhány percig (egy monológ erejéig), azonban a főpróbán és a diákbérletes előadásokon viselt fehérneműt.
„Mennyünk, nezzük meg mégeccer a Kabarét!"
Szintén 2007-ben, december 31-én mutatta be a színház a Kander-Ebb-féle klasszikus Cabaret-t, amiben a főszereplő Antal Ildikó (nem volt társulati tag, vendégművészként játszott az előadásban), illetve a társulat színésznői (Mezei Gabriella, Gáll Kata, Márton Réka, Jakab Orsolya, Varga Márta, Szász Kriszta) egy jelenetben derékig meztelenül jelentek meg, melleiket kezükkel takarva, majd a közönségnek hátat fordítva.
A Gajdos József által rendezett darab népszerű volt a városban, sok előadást ért meg: voltak, akik többször is megnézték és az oldalsó helyeket választották.
A sorban eddig az utolsó az említett Oidipusz, viszont a 2002-ben bemutatott Menyegző, illetve a 2010 őszén játszott A tavasz ébredése szintén tartalmazott olyan jeleneteket, amikben a színészek vagy színésznők hiányos vagy sejtető jelmezben jelentek meg. Mindkét előadást Szabó K. István rendezte.
„Valaki nem látta a ruhámat..?"
Van egy még régebbi, szintén udvarhelyi, színházi meztelenkedő történet. 1995 őszén néhány székelyudvarhelyi ifjú az Udvarhelyi Fiatal Fórum égisze alatt megalakította a Rivalda Akciócsoportot, amivel (amatőr, „műkedvelő" szinten) játszottak Holló Színház-, valamint saját jeleneteket.
A csapatnak többek között tagja volt a később újságíróként, főszerkesztőként ismertté vált Jakab Árpád, a Budapesten színészkedő Katona László (akkor még középiskolás volt), valamint a szintén Budapesten élő Marthy Barna, a Firkin zenekar énekese. Utóbbi egy sepsiszentgyörgyi vendégszereplés alkalmával (az ottani művészeti líceum dísztermében volt az előadás) két jelenet között anyaszült meztelenül (nemi szervét kezeivel eltakarva) átsétált a színpadon, közben pedig a „Valaki nem látta a ruhámat..?" kérdést intézte a főleg diákokból, huszonévesekből álló közönséghez.
Térdcsapkodó, harsány hahotázás, taps volt a jutalma, ám nem mindenki vette ennyire viccesre a figurát – például az UFF akkori elnöke, Nagy Pál, aki tudomást szerezve az esetről, néhány hétre eltiltotta Barnát a „szerepléstől", ahogy az énekes is visszaemlékezett rá a portálunknak adott interjújában.
Az idők azonban változnak, Nagy Pál ma a Tomcsa Sándor Színház igazgatója, Barna pedig a Firkin együttesben énekel, koncerteken – ha középiskolás „fokon" nem is – de produkál néha meglepő dolgokat, ami a színpadi, nem teljes meztelenkedést illeti. Ezt a fotót a Facebook-on „fedeztük fel".
Ami a pop-rock előadókat és a koncerteket illeti, bizony-bizony itt is előfordul, hogy csupasz felsőtesttel zenél valaki (pl. Iggy Popnak ez az egyik védjegye), itt szintén elfogadott dolog az, hogy a produkció néha megköveteli a (fél)meztelenkedést.
Visszatérve az udvarhelyi színházban való meztelenkedéshez, nem egyszer láthattunk olyan vendégelőadást is, amiben a hölgyek meztelen felsőtesttel jelentek meg – mindez a darab koncepcióján, a rendező elképzelésén múlik.
Arról, hogy ezek indokoltak-e adott esetben vagy sem, nyilván megoszlanak a vélemények, ettől függetlenül ne lepődjünk meg (s főleg ne duzzogjunk), ha még látunk meztelenkedést az udvarhelyi színház előadásaiban, mert ez ugyanúgy hozzátartozik ehhez a szakmához, mint annyi minden más. A test is egy eszköz, akár a nyelv, még akkor is, ha nincs rajta semmi.
Hozzászólások | Szabályzat |
|