Csütörtökön beindul a pofonofon
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...A dzsungel könyve, Fotó: Csedő Attila
ÍRTA: LÁZÁR EMESE
„Farkasok közt ember, emberek közt farkas. Ki vagyok én?”– kérdi a farkasok népének fogadott fia, Maugli, megfogalmazva a sehová sem tartozás magányának drámáját.
Az állatok által felnevelt „kölyök” történetét, A dzsungel könyvét 1895-ben írta a Nobel-díjas Rudyard Kipling. A novellákból játékfilm és nagysikerű rajzfilmváltozat is készült, és Kipling műve ihlette az utóbbi két évtized legsikeresebb, azonos című magyar musicaljét is.
A hetvenszereplős, két részes zenés darab zenéjét Dés Károly komponálta, a dalszövegeket Geszti Péter, a szövegkönyvet Békés Pál írta, és az 1996-os ősbemutató óta teltházas sikerrel játsszák a Pesti Színházban.
Kevesen, de lelkesen
A sok humorral átszőtt, de mégis komoly üzenetet hordozó történetnek a bemutatójára vállalkozott a Tomcsa Sándor Színház társulata. A feladat érdekes kihívás elé állította a rendezőt, Szilágyi Reginát, aki az udvarhelyi színházra szabta, azaz 14 szereplősre „szűkítette” a szereposztást.
A kis létszámú társulattól énektudást és a tömegjeleneteknél felfokozott színpadi jelenlétet is megkövetelő zenés-táncos produkció a színművészektől és a társulatot kiegészítő nyolc önkéntestől is maximális erőfeszítést követelt.
Főként úgy, hogy már csak a megszokás tartja össze a színpad nyikorgó deszkáit, életveszélyes rajtuk játszani – panaszkodott a Nagy Pál színházigazgató, hozzátéve, hogy a színháznak sem pénze, sem feladata, hogy felújíttassa a játékteret. Ezt az épületet menedzselő Művelődési Ház intézményének kellene megoldania.
„Addig is hívtunk egy szakembert, aki megtanítja a színészeket a levegőben járni” – viccelődött Csurulya Csongor, művészeti vezető.
A december 19-ei, csütörtöki bemutatóra készen áll a csapat – foglalta össze Nagy és Csurulya, utóbbi a produkcióban Balu, a bölcs medve bőrébe bújik.
Az igazgató szerint A dzsungel könyvével búcsúztatni az óévet jó választásnak bizonyult, a társulat maximális akarattal dolgozott a sikerért, reméli, hogy a közönség élvezetes, szórakoztató színházi élményt kap az év utolsó előadásán.
Állati tükör
Szilágyi Regina, rendező is bízik abban, hogy a befektetett energia megtérül. Harmadízben rendez a Tomcsában, egymásra hangolódni a társulattal nem volt nehéz, a szereposztás sem okozott különösebb fejtörést.
Antal D. Csabában megtalálta az ideális Mauglit, és soha nem tapasztalt élmény volt számára az a hit, erő és lelkesedés, amit a próbafolyamat alatt megtapasztalt mind a színművészek, mind pedig a darabban szereplő nyolc statiszta részéről.
Elsősorban azért választotta A dzsungel könyvét, mert az eredeti mű erkölcsi üzenetét akarja közvetíteni – indokolt a rendező.
„A Békés-Dés-Geszti-féle műről általában mindenkinek a felnőtté válás, kitaszítottság, másság, énkeresés, boldogságkeresés jut eszébe. Nekem azt a tükröt mutatta fel, amit az állatvilág és az embervilág között megtalálhatunk. Tulajdonképpen Kipling azért írta az 1800-as évek végén ezt a tanmesesorozatot, hogy tükröt tartson az emberi világnak a több ezer éves állatvilágnak a természettel való harmóniájáról.
Ugyanezt a tükröt szeretném felállítani az embereknek azzal, hogy kiemelem az ösztönös állati világ erejét, ugyanakkor a kegyetlenségével együtt azt az erőt, amivel építi a világunkat, és nem rombolja, mint mi, emberek. Ez egy nagyon-nagyon erős tükör”– vázolta rendezői koncepcióját.
A két világ között szimbolikus kapocsként vannak jelen a halál madarai, a keselyűk. Jelenlétükkel a rendező az emberek által elkövetett hibákra akarja a néző figyelmét irányítani.
Állati emberek
Az üzenet közvetítése mellett az állatok színészi megformálása is izgatja a rendezői fantáziát. Egy állat bőrébe bújni, az antropomorf figurát megtalálni, jellemét megmutatni egyformán érdekes kihívást jelent rendezőnek és színésznek.
A túlságosan gyerekesre vett, jelmezzel „túlsegített” és ennek másik, ellentétes véglete helyett Szilágyi a túlzásoktól mentes középutat választotta. Az általa tervezett látványvilág, a szatmári Harag György társulattól kölcsönzött jelmezek is ezt a törekvését segítik.
Az előadásban sok a táncos jelenet – a zenével, színpadi képpel, szereplők jellemével összehangolt mozgásokat a csíkszeredai fiatal Bezsán Noémi állította össze és tanította be. A koreográfusnak ez az első közös munkája a társulattal, de Csurulya Csongor elismerő véleménye alapján valószínű, hogy nem az utolsó.
Bezsán „energiadúsnak és eredményesnek” nevezte az együttműködést, a közös munka számára élményt jelentett. Külön kiemelte a három szereplőválogatáson kiválasztott nyolc „külsőst”, akik komolyan vették a feladatot, és a profi színészekkel teljes harmóniában dolgoztak.
Jegyeket, bérleteket!
Izgalmas, minden korosztálynak szóló, igazi családi előadás lesz A dzsungel könyve musical. A bemutatójára december 19-én, csütörtökön este várják a Tomcsa Sándor bemutató bérleteseket. A musicalt december 20-án, pénteken este (Nyirő József felnőtt bérlet) is játsszák.
A december 30-ai előszilveszteri és december 31-ei, szilveszteri ünnepi előadásokra a bérletek nem érvényesek. Jegyeket 30, illetve 50 lejért elővételben a színház jegypénztárában vagy online a www.biletmaster.ro-n lehet váltani.