Vakon röhögünk saját magunkon
MEGOSZTÓ
Tweet
Kinek a munkája mennyit ér?
Aki ott volt, látta, szerette, nevetett és vörösre...Nekünk, ha férfiak vagyunk
Mintha az udvarhelyi nők azért ültek volna be erre az...Mi vagyunk az Adria
Arról, hogy hogyan lehet férjhez adni kétszáz aranyért...Fotók: Csedő Attila
ÍRTA: KATONA ZOLTÁN
Az eredetileg stúdiókörülmények között játszott darabot a nagy érdeklődésre való tekintettel kibővített nézőtér előtt játszották a vásárhelyiek. Székely Csaba Bánya-trilógiájának második részét (a Bányavirágot tavaly láthatták az udvarhelyiek) szintén Sebestyén Aba rendezte, két színész, az Iringót alakító Nagy Dorottya és a román rendőrt játszó Bányai Kelemen Barna ebben a darabban is játszik.
Egy giccses falvédőt mintázó képeslap nyílik szét, a térben ismerős a kép: kopott bútorzat, fogasként haszált szarvastrófea, asztal, pálinka. Itt él Ince (Szakács László) leköszönő községi polgármester és testvére, Iringó (Nagy Dorottya) – előbbi szeretné megőrizni bársonyszékét, viszont komoly kihívója akadt a mélypatrióta Szécsi Izsák (Ördög Miklós Levente) személyében.
Ince rendőrt hív a városból, megérkezik a magyart törve, de beszélő Florin (Bányai Kelemen Barna), hogy "invesztigálja" a település koszos ügyeit, amiben "domnú Székszi" vastagon benne van. Legalábbis a megakulvó és köpönyegforgató Ince szerint, akinek figurája ráhúzható jó néhány valódi székelyföldi "elöljáróra".
Florin egy igazi surmó (nincs rá találóbb kifejezés), aki a helyzetet kihasználva igyekszik lavírozni, felfedve a társaság egyre sötétebb titkait – például azt, hogy Iringó férje annakidején nem baleset, hanem gyilkosság áldozata lett.
Az előadás egyik legkeményebb része az, amikor Ince és Florin a térből kilépve, cigarettázgatva sorolják a történelmi sérelmeiket. Sokatmondó a szótlan vacsorajelenet is: pálinkától részegen vacsoráznak ketten, az állítólagosan vegetáriánus Florin köszöni szépen a tányérjába árkerülő kolbászdarabokat. Szakács mimikája egészen elképesztő.
A romantikus Székelyföld-mítoszt porig romboló történetben a figurák, a helyzetek, a szófordulatok is ismerősök is voltak. Harsány kacagás kísérte végig az előadást, pedig a komikus és a nagyon tragikus helyzetek néha másodpercenként váltották egymást. Üzenete az, hogy legalább mi nézzünk szembe önmagunkkal s néha gondolkodjunk el ezeken a dolgokon.
Azon, hogy átkozzuk a románokat, de közben azt tanuljuk meg az ilyen Florin-féle, hegyes félcipős, arrogáns figuráktól, amit leginkább nem kellene (kétszínűség, gerinctelenség, az egymás torkának szökő magyarok közötti lavírozás), illetve azon, hogy a "visszavesszük, ami a miénk vót!"-hozzáállással sem megyünk ma semmire.
Csak ilyen Izsák-féle figurák vagyunk, akinek a hangzatos dumák ellenére az autonómiánál mégis fontosabb a polgármester lányának, Izabellának (Czikó Julianna e.h.) megdugása, illetve a fából származó haszon lenyúlása.
Isszuk a pálinkát reggeltől estig, s csodálkozunk, hogy egy idő után józan ember nem áll szóba velünk, más szemében a szálkát, a miénkben a gerendát nem látjuk. A valóságban lehet, hogy ennyire nem drámai és sztereotipikus a helyzet, de egy drámának az is lehet a szerepe, hogy ezeket felvillantsa előttünk.
Ma este fél héttől az Amalia sóhaja című stúdióelőadást (Bukaresti Act Színház) lehet megnézni – a román nyelvű monodrámát (előadja Cristina Casian) néhány évvel ezelőtt már láthatta az itteni közönség, hatalmas sikere volt.
Nyolctól a helyi társulat Garaczi László: Plazma 2, avagy az Ovibrader című drámáját adja elő – a felolvasó színházi előadást a színház előterében játsszák, ugyanott fél tíztől a szerzővel, Garaczi Lászlóval lesz beszélgetés.
Pénteken délelőtt tizenegy órától kerekasztal-beszélgetést tartanak, ezen olyan szerzők és szakmabeliek vesznek részt, mint Forgách Anddrás, Garaczi László, Székely Csaba, Szűcs Katalin Ágnes, Theo Herghelegiu, Varga Anikó és Victor Scoradet.