A jövő elkezdődött, lehet fogyasztani
MEGOSZTÓ
Tweet
Fényből érkezhet az internet
A wifit a 100-szor gyorsabb lifi válthatja. A fényalapú...Péntek van és inkább dolgoznék a Nemzetközi Űrállomáson
Lassan telnek a hét utolsó munkaórái? Akkor nézze meg...Gyűrnéd a málnás miniszámítógépet?
Kicsi és főleg olcsó az új miniatűr négy magos...Itt a Star Trek holofedélzete, őrületes játékélményeket hoz az NVIDIA, még Bill Clinton is beleszólt. CES 2013.
ÍRTA: SZASZA
A Las Vegasban évente megrendezett Consumer Electronics Show, avagy a CES az IT ipar egyik legjelentősebb rendezvénye. Olyan hely, ahol a legnagyobb cégek igazán ütős újdonságokkal rukkolnak elő. A CES-t 1967 óta szervezik, de igazán nagy jelentősége a kétezres évektől lett, a hasonló céllal gründolt COMDEX megszűnésével.
Idén is inkább a hardverek durrantak nagyot, állapítható meg a legfontosabb bejelentések alapján, mellettük pedig a formabontás, a megszokott keretek túllépése és a látványos innováció.
Merevedés helyett hajlékony kijelző a Samsungtól
A Washington Post helyszíni beszámolója szerint a Samsung egyik fő törekvése, hogy új irányba mozdítsa el az okostelefonok piacát a hajlítható, flexibilis kijelzőkkell. Stephen Woo és Brian Berkeley, a koreai vállalat illetékese a 2013-as CES-en a Youm márkanév alatt futó kijelzőket mutatta be.
A tervek szerint a hajlítható, felcsavarható és kettéhajtható panelek ugyanolyan minőségű képet adnak, mint a most használt merev kijelzők, ám sokkal nagyobb szabadságot nyújtanak a formatervezésben.
Példákkal is előhozakodott a gyártó: az új panel teljesen körbefonhat egy eszközt, így annak oldalain is képes információt megjeleníteni, vagy akár egy telefon is kihajtogatható, így tablet lesz belőle. A hajlíthatóságon kívül a Youm kijelzők hordozhatóbbak is sokoldalúságuknak és alacsony tömegüknek köszönhetően.
Formatervezési szempontból még egy újdonsággal jelentkezett a Samsung. Bemutattak egy görbített képernyővel szerelt OLED televíziót, ami állításuk szerint a panorámahatásnak köszönhetően minden eddiginél életszerűbb élményt nyújt.
Az új eszközök és a fegyvertartás szigorítása mellett kardoskodott az Egyesült Államok korábbi elnöke, Bill Clinton is, aki korábban a Samsung jótékonysági akcióiban segédkezett. Clinton azt emelte ki, hogy a modern technológiák, így a most bemutatott újítások is, nagy segítséget nyújthatnak a fejlődő országokra jellemző problémák megoldásában.
A Samsung Youm demója
Az ex-elnök röviden a fegyvertartás szabályozásáról, illetve az egész világot érintő éghajlati és politikai problémákról is beszélt. Szerinte a technológia képes áttörni olyan akadályokat, amelyeket emberek állítottak fel, hogy távol tartsanak másokat, akik nem értenek velük egyet. Clinton úgy gondolja, hogy a gyorsan fejlődő kommunikációs technológiák képesek áthidalni ezeket a szakadékokat.
NVIDIA – így kell ezt játszani
A grafikus chipgyártó számára továbbra is fontos a játékpiac, ezt három bomba hírrel is bebizonyította a 2013-as CES-en. Itt van rögtön a GeForce Experience nevű rendszer, ami minden PC-játékos és szoftverfejlesztő régi álma: megoldás arra, hogy a játékkonzolokra jellemző akadásmentes élményt kaphassunk számítógépünkön.
A grafikus kártyák meghajtó szoftverével együtt érkező eszköz észleli számítógépünk hardveres konfigurációját és beállításait, majd ezek alapján úgy állítja be a futtatandó játék grafikus opcióit, hogy az a lehető legjobb minőségben és röccenésmentesen fusson. A felhasználónak nem kell babrálnia az ezernyi beállítási lehetőséggel, a fejlesztő pedig nyugodtan belepakolhat mindenféle újítást a programba, a GeForce Experience biztosítja, hogy ezekkel ne legyen gond a régebbi rendszereken sem.
A bejelentéskor Jen-Hsun Huang, az NVIDIA vezérigazgatója a Call of Duty legújabb kiadásával játszott, ami először közepes beállításokkal, átlagos kinézettel futott, majd a GFE elemzése és automatikus beállításai után egy kristálytiszta, sokkal élesebb és részletgazdagabb képet nyújtott. Ezeket a beállításokat a szoftver megjegyzi, és online adatbázisban tárolja, így ha valaki hasonló gépen kér majd automatikus beállítást, a GFE egyel több esetből tanulva tud még jobb eredményeket elérni.
Érkezik a Grid felhőalapú játékszolgáltatás is, akárcsak az általunk korábban bemutatott OnLive. Lényege, hogy a nagy számítási kapacitást és sok erőforrást igénylő játék maga egy brutális felszereltséggel megáldott, távoli szerverparkon fut. A felhasználóhoz a gigantikus sávszélességnek köszönhetően már videóstream formájában jut el az élmény, így nem kell a legfejlettebb és legdrágább hardverrel rendelkeznie.
A Grid ehhez még hozzácsapja az eszközök közti átjárhatóságot is: az élő demóban egy LG okostévén csatlakoztak a Gridre, majd rövid játék után abbahagyták, és egy androidos tableten folytatták – pontosan ott, ahol abbahagyták. Az Index értékelése szerint „a rendszer nem próbál az Xbox Live vagy a Playstation Network konkurenciája lenni, valószínűleg sok kis helyi kábeltévé- vagy internetszolgáltató által futtatott párhuzamos játszótér születik majd belőle, ami úgy viszi el a játékoshoz a játékot, hogy ahhoz nem kell konkrét hardver, csak netkapcsolat".
Ehhez már csak egy jóféle mobilprocesszor kell, ami gond nélkül megbirkózik a videó dekódolásával. Itt sem hagy cserben a gyártó, a biztonság kedvéért bejelentették a Tegra 4 procijukat, amelyben 72 grafikus és 4 hagyományos CPU mag dolgozik.
Project Shield demó videó
A kézikonzolok barátainak is kedveskedett az NVIDIA, ez lenne a Project Shield, ami egy játék kontroller és egy kézi konzol szerelemgyerekeként is értelmezhető. Az 1280 x 720 pixeles, 5 colos HD érintőkijelzővel, hangrendszerrel, microSD kártyahellyel, HDMI és USB kimenettel szerelt kütyü 5-10 óra játékidőt, vagy 24 óra HD videólejátszást ígér.
A Shieldet a most bemutatott Tegra 4 processzor hajtja, és főként a Google Play alkalmazásboltban és a TegraZone-ban elérhető játékokra optimalizálták, de természetesen a felhőből is tud játékokat futtatni, így a Gridet is elérjük majd vele.
Megérkezett a holodeck
A Star Trek rajongóinak valószínűleg nem kell bemutatni a holofedélzetet, vagy más néven holodecket. A sci-fi sorozatban ez egy olyan termet jelent, ami bármilyen virtuális világ leképzésére és megjelenítésére képes, egy szimulált valóságot hoz létre.
A sokak által vágyott technológiát most egészen közel hozza a Microsoft: a redmondi óriás az idei CES-en mutatta be az IllumiRoomot, ami nem kevesebbet tud, mint hogy a tévénk körül az egész szobát a kijelző részévé teszi. A Microsoft honlapján szereplő hivatalos magyarázat szerint az IllumiRoom a Kinectet használja projektorként, hogy „elmossa a képernyőn látható tartalom és a környezetünk közti határvonalat, így összeköthetjük a virtuális és a fizikai világokat".
Az IllumiRoom „vetített képekkel egészíti ki a televízió körüli területet, így növelve az élményt", és „képes megváltoztatni a szobánk kinézetét, mozgásérzetet kelteni, kiterjeszteni a látómezőnket, és teljesen új játékélményeket nyújtani". A Kinect felméri a szobánkat, a tárgyak elrendezését, és a kivetített vizuálokat valós időben adaptálja a környezethez.
A Microsoft IllumiRoom demója
A helyszínen bemutatott videón több lehetséges alkalmazási mód is látható, ezeket élőben rögzítették, és semmilyen speciális effektust nem alkalmaztak. Az még kérdéses, hogy az IllumiRoom elérhető lesz-e a következő Xboxon vagy Kinecten, további információkat áprilisra ígértek.
Az idei CES újdonságait csak nyálcsorgatva lehet nézni. És ezek még csak a legnagyobb durranások, számos egyéb apróság is szóba került a szűk egyhetes expón. Egy dolog biztosan megállapítható: a jövő technológiáira nem kell várni, már itt vannak a kezünkben.
Hozzászólások | Szabályzat |
|